Eerdere Motoren, ...en die erna kwamen

Mijn eerste motor was een MZ ETZ250. Deze kocht ik in 1983
en begon toen te rijden met een oefenvergunning.
Ik had de Standard, dat was de meest eenvoudige versie
die in tegenstelling tot de Luxe modellen geen toerenteller,
geen schijfrem voor en geen oliepomp had, ik moest dus
gewoon mengsmering tanken. Hij had een geluid als
een brommer en reed ook als een brommer; de top lag
op 130 (meer als 128 heb ik niet op de teller kunnen krijgen,
en dat ging dan ook met vrij veel onrust in het frame) en
de accelleratie was ook niet zo indrukwekkend.
Op mijn eerste vakantie met deze motor reed ik op de snelweg
vanuit Luik tussen de vrachtwagens de berg op,
de hoogste versnelling kon hij niet meer trekken.
Toch deze motor heb ik 3 jaar met veel plezier gehad.
In 1986 volgde een Suzuki GR650, een viertakt 2-cylinder en dus een hele overgang. Hij reed sneller, had een betere wegligging, remde beter en gaf
ook meer het gevoel met een echte motor onderweg te zijn.
Jammer genoeg was dit een beetje een pechmotor.
Verschillende onderdelen gingen kapot, er zijn o.a. nieuwe kleppen ingezet.
Verder was de open ketting niet zo erg praktisch omdat er ook ’s winter
mee werd gereden. Kortom de motor viel wat tegen en in 1987 ruilde ik
deze in voor een XV920 en dit was dé motor voor mij; cardan en vooral
het V-twinblok, alsof je door de donder werd gedragen naar je bestemming.
Helaas reed ik deze na in de herfst van 1988 total loss maar er kwam direct
weer een nieuwe XV920 voor in de plaats en die heb ik gehad tot 2012.
Dit was sinds oktober 2012 mijn motor. Een 125 cc luchtgekoelde viertakt 1-cylinder met 14,3 pk bij 8600 tpm. Volgens fabrieksopgave moet er een top in zitten van 111 km/u.
Dit was de eerste keer dat ik een 2e handsmotor heb gekocht en mijn eerste motor op Duits kenteken. In Duitsland telt zo'n lichte motor als "Leichtkraftrad" en is daarmee niet belastingplichtig.
Het bouwjaar was 1996 en had bij aanschaf nog maar 10.500 km op de teller. Als extra's waren een windscherm, zadeltassen en een topkoffer(tje) gemonteerd. Verder had deze motor forward controls, rijden hiermee was wel wennen; voor je gevoel zit je met je voeten naast de vooras en later heb ik de originele voetsteunen die ik erbij had gekregen weer opgezet.
Tijdens het rijden leek de motor het beste te draaien rond de 8000 tpm, hier geeft hij ook het maximum aan koppel (11 Nm) en ligt de snelheid bij ca. 85 km/u. Voor ritjes over kleine binnenwegen was dit in elk geval genoeg. Ik heb er met veel plezier op gereden tot begin 2017
 

Nu we weer in Nederland wonen heb ik hier een motor gekocht. Een Kawasaki EX500S (ook wel GPZ500S) voor 550,-. Dit was weliswaar niet de allermooiste; de richtingaanwijzer linksvoor was met tape vastgezet en hij was al verschillende keren omgevallen c.q. onderuit gegaan. Maar tijdens de proefrit voelde hij goed aan, was niet scheef, remde nog goed en de motor draaide ook goed.
Het is een 2-cilinder 500cc met 60 pk en een droog gewicht van 178 kg. Dit moet een acceleratie opleveren van ca. 5 sec. naar 100 km/u en een top van net geen 200.

Intussen heb ik olie, oliefilter, koelvloeistof, remblokken, bougies en luchtfilter vervangen en de klepspeling gecontroleerd. De teller stond bij aankoop op 4999,9 km en daar blijft hij ook op staan. September 2017 is een van de carburateurs lek, een nieuwe pakking loste het probleem op.
2018 heb ik de remvloeistof vervangen en een nieuwe achterband (Maxiss 130/90) laten monteren.
2020 heb ik de olie en het oliefilter opnieuw vervangen.
In april 2022 heb ik de motor ingeruild op een
Benelli Imperiale.

Conclusie
Na 5 jaar en 11894 kilometers was het gemiddeld verbruik iets meer dan 4 liter per 100 kilometer.
Tevreden was ik over de prestaties en de wendbaarheid.
Het grootste nadeel vond ik de oncomfortabele zithouding tijdens langere ritten.