19 april 2022 heb ik een Benelli Imperiale 400 gekocht. Ik had in eerste
instantie de Royal Enfield Meteor op het oog, maar de dichtbijzijnde dealer
zit in Zwolle en dat is 135 km. In juni heeft de motor zijn eerste (1000 km)
beurt gehad.
Tot dan toe heb ik alleen op binnenwegen gereden, ook de 85 km naar de dealer
in Coevorden. Tijdens het eerste deel van de inrijperiode mag de motor niet
meer dan 4000 toeren draaien, dat komt ongeveer overeen met 80 km/u.
De eerste ervaringen zijn grotendeels positief. Doordat je rechtop zit kun je
een halve dag zonder problemen in het zadel zitten en je ziet ook meer van de
omgeving.
Wat me goed bevalt aan de motor:
-de zithouding
-verbruik (ca. 3 ltr/100 km)
-voor een 1 cilinder weinig trillingen
-stabiliteit in de bochten
-niet zijwind gevoelig
minder leuk:
-de harde achtervering
-aan/uit gasreactie bij lage snelheden
begin juli 2022, 1700 km
De motor wordt steeds beter. Hij trilt nog minder en de achtervering lijkt soepeler
te worden. Ook de gasreactie is minder abrupt. En doordat de motor na 1600 km
meer toeren mag draaien kom je na opschakelen van de 3e naar de 4e versnelling
niet terecht in het gebied rond 3000 toeren. Dat is juist het toerental waar
de motor voelbaar minder krachtig is.
De motor wordt in bijvoorbeeld India met spatlap geleverd. De bevestigingspunten en -schroeven zitten in al het voorspatbord. | |
Om het motorblok schoon te houden heb ik een universele spatlap besteld... | |
en gemonteerd. | |